Sivuja: [1]   Siirry alas
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: MX , Flash 8: Tweenaus  (Luettu 2076 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Terzu
Vieras
« : 15. 06. 2006 10:10 »

Eli tweenaus on liikettä, jossa tarvitsee itse vain päättää, minkä matkan ja minne esine liikkuu, ja flash-ohjelma luo automaattisesti liikkeen.
Tweenaus on tärkeä taito osata tehdä flashissa, ja Motion tweenin tekeminen opetetaan tässä oppaassa.

Vaihe 1.
-Piirrä mikä tahansa kuvio minne tahansa, itse piirsin pallon vasempaan reunaan.

Vaihe 2.
-Nyt sijoita keyframe timelinelle ihan mihin tahansa kohtaan, itse sijoitin sen 30. frameen.

Vaihe 3.
-Nyt kun sinulla on viimeinen frame (minulla 30) valittuna niin ota Selection tool ja rajaa koko kuvio sillä. Sen jälkeen taas selection toolilla liikuta pallo sinne, jonne haluat sen tweenauksessa liikkuvan. Itse liikutin sen vasempaan laitaan.

Vaihe 4.
-Nyt klikkaa taas ensimmäinen frame valituksii ja avaa Properties ikkuna. (kuvassa ohjeet)

Vaihe 5.
-Nonni, nyt kun sinulla on Properties-ikkuna auki ja ensimmäinen frame valittuna niin etsi sieltä Properties ikkunasta "Tween" kohta ja muuta se Motioniksi. Kuvasta selviää.

Vaihe 6.
-Nyt huomaat, että timelinelle ilmestyi nuoli. Se merkitsee aina tweenausta.

Vaihe 7.
-Nyt olet saanut tweenattua tuon kyseisen välimatkan. Voit joko tallentaa teoksesi tai jatkaa tweenausta, joilla saattaa saada hienojakin töitä aikaan. Kuvassa taas lisäohjetta tweenauksen jatkamiseen.

Itse jatkoin tweenaus-animaatiotani lisäämällä siihen muutaman tweenin lisää. Tämmöinen oli tuloksena.

Toivottavasti tajusitte nyt tweenauksen idean. Shape tween on muuten samanlainen kuin motion, mutta piirrä viimeiseen ruutuun ympyrän tilalle vaikka neliö ja laita "Tween" kohdasta Nonen tilalle shape. Silloin tweenissä ympyrä muuttuu neliöksi. Sekin on aivan helppoa, kokeile sitäkin.
Jos jäi jotain kysyttävää niin kysykää ihmeessä.
« Viimeksi muokattu: 15. 06. 2006 10:10 Kirjoittanut Terzu » tallennettu
•[S]p€€d®unn€® •™
Rivijäsen
**
Poissa Poissa

Jos tiedät mitä teet, niin hyvä näin

Krisutin94@hotmail.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #1 : 17. 06. 2006 07:07 »

Tämä muuten oli eka juttu minkä oppisin flashista, mutta siitä on jo aikaa nykyään frame by frame on kova sana!
tallennettu

Sivuja: [1]   Siirry ylös
Tulostusversio
Siirry: